anomismia

In bataia vantului fiecarei zile (continuare)…

O altfel de poveste de Craciun…

on December 23, 2014

Cred ca sunt mai bine de doi ani, de cand am descoperit – nu stiu cum – pe Internet, un site vizual de care, instantaneu, nu m-am mai putut dezlipi: “albastrude.wordpress.com“. Am intalnit acolo desene uimitoare, realizate cu pixul – un fel unic si inedit de a reda imagini – marea majoritate portrete. Tehnica aceasta de desen in pix nu permite reveniri, retusuri, corectii, iar eu priveam uimita atatea chipuri – de sfinti, de laici, de artisti sau de stari interioare, si ma intrebam cat talent si mai ales cata ardere interioara se afla dincolo de fiecare desen. Imi placeau teribil trasaturile acelea albastre, unele fine, altele apasate, tremurande ori degajate, calde ori manioase, care se ingramadeau in anume fel incat sa redea cu o expresivitate adesea desavarsita figuri, fete, profile umane sau supraumane. Dupa ce am descoperit site-ul, am “scotocit”, evident, in arhiva atat de bogata, si nu ma mai saturam sa descopar nenumarate personaje pe care le recunosteam instantaneu. Iar personajele necunoscute nu erau altele decat partea de reprezentari ce avea sa creeze lumea speciala a starilor si trairilor omului ce re-crea lumea, cu pixul fermecat: omul se numea Gabriela Mihaita David.

In decurs de cateva saptamani, atunci la inceput, in toamna-iarna lui 2012, m-am bucurat nespus de explorarea site-ului vizual, care se imbogatea zilnic si din care ma infruptam si eu cu starile omului si artistului creator. Ma infruptam este numai un fel de a spune, caci seria de desene “lupta cu patimile” ma punea si pe mine adesea in introspectii grele si adanci, asa cum probabil le traia, lucrandu-le, autoarea. Am intrat deci intr-o lume in care regaseam chipuri si modele dragi si iubite de oameni in fata carora ma inchinam de admiratie, regaseam apoi studii dupa mari artisti, chipuri de sfinti si sfinte, desene dupa icoane si sinaxarele zilei, si cate altele… Pe site-ul Gabrielei Mihaita David era o liniste manastireasca, insa un tumult interior a carui complexitate o intuiam. Uneori simteam o oarecare pace, ori impacare, dar adesea era doar multa liniste si multa smerenie. Se intampla rareori ca vreun desen sa apara insotit de versuri albe, si le parcurgeam, incercand sa inteleg ce este dincolo…

Cred ca era decembrie 2012, si am inceput sa impartasec celor foarte apropiati entuziasmul si bucuria mea in fata multora dintre desenele pe care eu le-am socotit, si la fel le socotesc si astazi, neasemuite… Intre timp, probabil citind chiar pe site, aflasem ca Gabriela Mihaita David canta la vioara in filarmonica din Ploiesti. Mult mai tarziu am aflat ca aceasta este “profesia” ei, deja de 35 de ani. Si tot mai tarziu aveam sa aflu ca deseneaza de cand se stie, dar nu a facut niciodata studii de specialitate… 

Intr-un fel sau altul, noi doua am intrat la un moment dat in “dialog” electronic. Asa s-a intamplat mai apoi, sa aflu cate ceva din spatele trairii artistului si sa inteleg bucatele din flacaruia ce mistuia sufletul sau. Dupa cateva luni, la sfarsitul lunii mai 2013 a avut loc o “intalnire” speciala a desenelor si indirect a sufletului artistei, cu Parintele Rafail Noica, despre care Gabriela Mihaita mi-a destainuit ulterior: ‘E adevarat, cel mai frumos si binecuvantat  moment din viata mea a fost acea  “intalnire”.’ Aceasta deoarece dupa acel moment, in viata artistei a aparut o schimbare totala de situatie, despre care nu cred ca gresesc afirmand ca a fost un miracol…

Apoi, pe traseul timpului de pana azi, ne-am intersectat ideatic si spiritual, in alte cateva randuri. E adevarat, tot de la distanta, dar pare ca aceasta nu e deloc importanta intre noi. Niciodata insa in conjuncturi facile, mereu in situatii dificile, dramatice chiar. A fost un fel de a impartasi si de a primi una de la alta ceea ce puteam oferi bun si linistitor. Mi-e la fel de drag si dor azi, ca si in urma cu mai bine de doi ani, sa consult aproape zilnic, tot ceea ce expune pe noul sau site, “gabimihaita.wordpress.com”  artista Gabriela Mihaita. Este o lume atat de sensibil transpusa, si atat de vie, incat sustin ca in acel simplu monocolor albastru, eu am gasit una dintre cele mai frumoase lumi vizuale posibile. Razbate atata umanitate din ridicarea ochilor si inimii artistului catre Cer si Dumnezeire, in toate desenele Gabrielei Mihaita! Miile de linii albastre, de dare de pix, ce compun lumea vizuala a Gabrielei Mihaita, ma fascineaza… Este motivul pentru care am ales si aleg mereu, cu acordul artistei, sa ilustrez unele pagini din site-ul meu.

Asa cum a facut-o mereu, cu o infinita bunatate, am primit si de asta data acordul, si ii multumesc iarasi acum Gabrielei Mihaita, sa asez mai jos trei desene realizate de ea pentru o pre-comanda, pregatite special in trasaturi negre, avand ca tema reprezentari evanghelice care se pot constitui in ilustratii de carte cu tematica Nasterea Domnului. Asa imi imaginez eu povestile de Craciun, cu oameni ce daruiesc mereu, cu bunatate si dragoste…

Bunavestire

Bunavesire – desen de Gabriela Mihaita David, 2014

 

Cei trei pastori

Cei trei pastori – desen de Gabriela Mihaita David, 2014

 

Nasterea Domnului

Nasterea Domnului – desen de Gabriela Mihaita David, 2014

 

5 responses to “O altfel de poveste de Craciun…

  1. Draga prietena , a sufletului meu , “anomismia” ,

    articolul acesta , din care se intrevede dragostea ce mi-o purtati , este dovada cea mai graitoare a sufletului generos , cald si sensibil pe care il aveti si care , de cand ne cunoastem , actioneaza asupra mea , intr-un mod tainic si binefacator … Sunt convinsa acum ,ca Bunul Dumnezeu lasa , pe langa ingerul pazitor , si prieteni care actioneaza ca niste ingeri pazitori ! …
    Nu pot decat sa va imbratisez cu inima mea si sa ii multumesc Bunului Dumnezeu ca existati !
    Va urmaresc exceptionalul blog , pentru care meritati toate felicitarile ,va urmez si ma sprijin pe urmele pasilor dumneavoastra !
    Nasterea Domnului sa ne fie prilej de mare Bucurie !

    Cu dragoste si cu recunostinta ,
    gabriela mihaita david

Leave a Reply

