anomismia

In bataia vantului fiecarei zile (continuare)…

Policandrele cu oua ale bisericilor romanesti

on September 21, 2014

Sfantul Simeon al Tesalonicului, vorbind despre cele ce impodobesc biserica si ajungand la policandru, spune despre acesta ca inchipuie taria cerului si planetele. Am vizitat in ultmii ani diverse biserici si manastiri din Romania, iar in unele dintre ele am observat, agatate de candelabre, oua mari, de strut – unele simple, in culoarea lor naturala, altele ferecate la mijloc in brausor auriu ori argintiu, altele cu o terminatie de ciucur textil, iar de curand oua incondeiate sau chiar pictate. Numaru lor variaza de la 1 pana la 10, din ceea ce am vazut eu, si nu exista o regula sau o respectare a paritatii sau imparitatii lor. Se pare ca din vechime exista un obicei de a agata oua mari, de strut, de policandrele bisericesti, insa simbolistica nu este clara… Ouale de strut pot fi vazute si la policandrele din in unele manastiri athonite.

La noi in tara, prima biserica ce mi-a atras atentia cu astfel de oua agatate la candelabru a fost Catedrala Mitropolitana din Cluj Napoca. Am mai vazut oua la candelabrele din  Manastirea Bistrita – in judetul Valcea, dar am citit ca si la Schitul Darvari – din Bucuresti, la  Schitul Sihla si la Manastirea Camarzani exista asa ceva. Mai nou la Biserica “Sf. Nicolae Nou” din Focsani candelabrul a fost ornat cu oua pictate cu scene biblice.

Va prezint mai jos fotografiile pe care le-am realizat cu ouale de la policandre, in patru locuri din tara noastra vizitate recent:

Manastirea din Pasul Prislop – oua incondeiate (singura cu astfel de oua):

Manastirea Putna:

Manastirea Neamt:

 

Manastirea Paltin – Petru Voda:

 


2 responses to “Policandrele cu oua ale bisericilor romanesti

  1. Sandrina says:

    Ouale simbolizeaza viata din cate stiu eu… si deci explicatia agatarii lor pare sa fie destul de clara…

  2. luminasimpla says:

    Si eu le-am admirat cu mare drag . Intr-adevar sunt multe manastiri care au agatate pe candelabre oua de strut . De fiecare data gandul meu calator se duce in vremuri uitate si isi aminteste cum omul folosea adesea si simbolistica pentru a comunica esenta lucrurilor sau a faptelor . Viata inseamna mult mai mult .

Leave a Reply

