anomismia

In bataia vantului fiecarei zile (continuare)…

Regina Maria si capela Stella Maris de la Balcic

on April 12, 2014
MarieBalcic04

Regina Maria a Romaniei, pe domeniul sau de la Balcic  (la vila sa Tenha Juvah) – pe aleea cu crini catre capela sa draga Stella Maris (cca. 1930) – foto courtesy of Mr. Tom Kinter

… Si in fundal ‘Stella Maris’ se ridica precum un giuvaer alb, o mica constructie misterioasa, cu usile deschise pentru ca Dumnezeu sa intre si sa o ia in grija. Micuta ‘Stella Maris’! Deci eu, Regina Maria, am fost cea care a construit o biserica si, ca un simbol al sortii mele ciudate, al mentalitatii deosebite, am construit-o intr-o credinta care nu este a mea. In strafundul inimii mele am construit-o in credinta care este dincolo de conceptiile religioase, cu convingerea ca totul este bine chiar si atunci cand este cat se poate de rau, ca totul are o motivatie, atat durerea, cat si bucuria, pasiunea si tristetea, dragostea si regretul, si ca doar sufletul omenesc, ca parte a lui Dumnezeu, se poate salva. Iubesc atat de mult acest mic sanctuar pentru ca iubesc frumosul, iar frumusetea il aduce pe om la picioarele Domnului. Asadar, ‘Stella Maris’ este o mica biserica ortodoxa ridicata de inima unei femei care a cunoscut bucuria si tristetea, dragostea si renuntarea, infrangerea si victoria, dar a carei inima este astazi la fel de tanara ca atunci cand cutreiera prin parcul plin de frunze moarte din Eastwell sau galopa ca o mica salbatica de-a lungul drumurilor dificile din Malta si pentru ca frumusetea a fost intotdeauna cea mai puternica realitate.” (Regina Maria a Romaniei, la data de 29 septembrie 1928,  in “Insemnari Zilnice” – vol. al X-lea, Ed. Polirom, Iasi, 2013).

Aici, la Stella Maris, a voit Regina Maria sa ii fie depusa inima dupa moarte (zece ani mai tarziu, fata de anul scrierii de mai sus). Insa numai doi ani de zile a avut parte de respectarea acestei dorinte, caci in 1940, la cedarea Cadrilaterului (unde se afla Balcicul) catre Bulgaria, fiica mezina, Principesa Ileana, a adus inima mamei sale la Bran. Nici la Bran nu a ramas mult timp, iar din 1970 inima Reginei Maria se geseste intr-o incapere a Muzeului de Istorie a Romaniei (link aici, pe site-ul meu anterior – pentru istoria periplului inimii reginei si apoi link aici).

Am vizitat foarte recent Muzeul de Istorie a Romaniei de la Bucuresti. In marea sala cu tezaurul se regasesc numeroase si neasemuite obiecte ce au apartinut familiei regale romanesti: Regelui Carol, Reginei Elisabeta, apoi Regelui Ferdinand, Reginei Maria, dar si Regelui Carol al II-lea. Intre ele, si cele doua casete in care, din una in alta, s-a aflat asezata inima suveranei de-a lungul tuturor anilor de odihna de la Balcic si de la Bran. Azi insa, tot nu se stie ce s-a mai intamplat cu inima Reginei Maria: isi asteapta inca asezarea la locul atat de mult iubit si pregatit – capela Stella Maris din Balcic, sau a ramas in continuare intr-o incapere din subsolul Muzelui de Istorie a Romaniei?…

Mai jos: foto cu cele doua casete in care a fost inchisa inima reginei  si inima mumificata – in cutia transparenta din dreapta: caseta mare a fost daruita de Doamnele Romane tinerei Principese Maria – proaspat casatorita cu Principele Ferdinand – viitorul rege si a fost confecţionată de Pierre Henri Emile Froment-Meurice, din argint aurit, email, diamante, smaralde şi rubine la sfarsitul anilor 1800. Caseta mica este din argint si in ea a fost aseaza inima Reginei Maria cata vreme a salasluit la Balcic si Bran…cutii_inima reginei

 

 

3 responses to “Regina Maria si capela Stella Maris de la Balcic

  1. ” Balcicul pentru mine a devenit un colt de liniste si odihna unde ma duc sa-mi improspatez sufletul si trupul .Balcicul este casa mea de vis inima mea .”
    ” Cu trupul voi odihni la Curtea de Arges langa iubitul meu sot Regele Ferdinand dar doresc ca inima mea sa fie asezata sub lezpezile bisericii ce am cladit-o . In decursul unei lungi vieti atatia au venit la inima mea incat moarta chiar , as dori sa mai poata veni la ea de-a lungul potecii cu crini ce mi-a fost mandria si bucuria . “‘ [din testament ]
    Regina Maria
    Frumos articol ….Multumiri …

    https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=6f3aa46f52&view=att&th=1455694a55444d3c&attid=0.1&disp=safe&realattid=c6627f9e5b00d9ad_0.1&zw

  2. […] a Romaniei din Bucuresti; inima Reginei a stat depusa la Bran din 1940 pana in 1970 – cititi aici si aici; la Balcic a stat din octombrie 1938 – dusa fiind de fiul reginei, Regele Carol al […]

  3. […] (foto mai jos). Periplul inimii a fost, din nefericire, foarte sinuos (cititi si aici sau aici) dar in curand (probabil septembrie 2015) ea va fi in final depusa la Castelul Pelisor din Sinaia, […]

Leave a Reply

