anomismia

In bataia vantului fiecarei zile (continuare)…

Irineu Protcenco – iconarul tacerii, iconarul smereniei

on April 8, 2014

Pictorul bisericesc Teodor Păltinean, intr-un interviu (ce se poate citi integral aici) publicat in aprilie 2013, aducea in discutie numele unuia dintre cei mai de seama, prin statura desavarsirii duhovnicesti-artistice, dar si dintre cei mai putin (re)cunoscuti iconari pe care Romania si ortodoxia moldo-ucraineana i-a avut: Irineu Protcenco (1888-1953). Relata in interviu astfel : “Părintele Sofian (n.n. Boghiu) mi-a vorbit despre felul în care se zugrăveşte în Muntele Athos. «Acolo se pictează cu post şi rugăciune, frate Teodor», îmi spunea dânsul. Şi, într-adevăr, am văzut ce înseamnă lucrul acesta în pictura lui Irineu Protcenco, după mine cel mai mare pictor de icoane de la noi, ceva mai realist, executată cu post şi rugăciune. Aşa trăia el icoana. Această pictură se deosebeşte de cea făcută de cei care nu posteau. Se vede duhul unei asemenea lucrări. O icoană «se trăieşte» intrând într-un anumit duh. Şi acel duh este ceea ce se aşază, cu mâna pictorului, pe chipul sfântului. Icoana este o minune care face minuni. Părintele Sofian picta uneori chiar în timpul Sfintei Liturghii. După mine, pictura bisericească ar trebui făcută numai de monahi. Pentru că noi, pictorii laici, chiar dacă am vrea, de multe ori nu putem avea trăirea pe care o au ei. Şi mai cred că cele mai frumoase icoane se fac în Postul Mare, când smerenia şi rugăciunea sunt mai profunde. Se spune că în ultimele zile de viaţă lui Irineu Protcenco i s-ar fi arătat Maica Domnului şi i-ar fi mulţumit pentru felul atât de frumos în care i-a pictat chipul.

Personal, “l-am descoperit” pe Irineu Protcenco, prin forta magnetica a unei iconite zarite pe fuga in magazinul de obiecte bisericesti din Biserica Sfantul Antonie – Curtea Veche din Bucuresti, in vara anului 2013. Mersesem acolo sa vad icoana Sfintei Parascheva, pictata de Parintele Arsenie Boca, ce se afla ca un tablou separat pe peretele din stanga altarului, al bisericii… Pur si simplu, la iesirea din biserica,  privirea mi-a fost atrasa de acea reproducere in forma mica a unei icoane cu Maica Domnului reprezentata fara Prunc (este, deci, Fecioara dupa Rastignirea Fiului Sau…), cu mainile impreunate si ochii privind spre Inalt, cu lacrimi scurgandu-i-se pe obraz. Am avut instantaneu impresia unui deja-vu, si este foarte posibil ca acea icoana sa o fi vazut si alta data. Insa in acel moment m-am apropiat de chioscul-magazin, in care numai acea icoana parea ca exista in ochii mei (desi atatea erau insirate privitorilor…) si am simtit nevoia sa o cumpar. Nu imi sta in fire sa cumpar reproduceri de icoane, insa de acea data totul a fost magnetic. Icoana, de marimea unei palme mai zdravene de om, avea imprimata pe lemnul ei frumos chipul – cu expresia unei dureri infinite – al Maicii Domnului. Am hotarat sa o daruiesc fiului meu.

La momentul acela nu stiam cine este autorul icoanei, cum se numeste ea… O prietena buna, din descrierea mea, m-a lamurit: “este icoana – Tanguirea Maicii Domnului“. Apoi am cautat pe Internet date despre ea. Asa am ajuns la Irineu Protcenco. Si, mai departe, la ceea ce se stie (si cat de putin se stie…) azi despre el. Am strans in sinteza, intr-o pagina anterioara de blog, datele biografice si artistice generale despre iconarul, devenit la sfarsitul vietii, schimonahul pictor Irineu Protcenco (cititi aici).

DSC02981

Icoana “Tanguirea Maicii Domnului” – copie dupa icoana originala a iconarului IRINEU PROTCENCO

In octombrie 2013, stiind deja ca Irineu Protcenco a pictat interiorul Paraclisului de la Manastirea Sihastria din jud. Neamt, am avut intentia sa il vizitez, sa vad intreaga pictura. Din nefericire am ajuns prea tarziu, seara, si paraclisul era incuiat. Neavand posibilitatea sa raman pana a doua zi, am ratat sansa de a vedea partea de pictura a ultimior ani de viata ai iconarului tacerii (caci tacerea totala si postul negru l-a insotit in toata perioada pictarii…), asa cum ne-a lasat-o mostenire, aici in Romania. Insa am mers din nou in cimitirul manastirii, unde am avut ocazia sa vad mormantul iconarului (foto mai jos). Acolo, in cimitirul de la Sihastria, personal am avut trairi speciale, atat in toamna lui 2009 (cand l-am vizitat intaia oara), cat si in toamna anului 2013…

DSC02175

Vedere cu cimitirul Manastirii Sihastria (jud. Neamt) unde a vietuit Irineu Protcenco in ultmii sai 7 ani de viata

DSC02179

Mormantul pictorului schimonah IRINEU PROTCENCO, din cimitirul Manastirii Sihastria

Nu stiu sa spun daca e “intamplare” sau nu… dar de curand, o noua reproducere a icoanei “Tanguirea Maicii Domnului” a ajuns la mine sub forma de dar – de la Chisinau (foto de mai sus). O bucurie mare! Si tot de-acolo, o enciclopedie nepretuita, aparuta in august 2013, sub coordonarea academicianului Andrei Esanu: “Manastiri si schituri din Republica Moldova” (Academia de Stiinte a Moldovei, Institutul de Studii Enciclopedice, Chisinau, 2013). Stiind ca iconarul Irineu Protcenco a pictat ani buni in Basarabia si ca parte din picturile lui se (mai) gasesc in unele biserici si manastiri de acolo, am cautat date in aceasta enciclopedie. Din nefericire, nu am gasit! Nici la indicele de nume al cartii nu apare numele Irineu Protcenco. Si totusi, el a fost unul dintre cei mai desavarsiti pictori crestini ai perioadei sale… De curand am verificat si la doua librarii de specialitate din Bucuresti (la Libraria Sofia si la Libraria Bizantina), daca s-a editat vreodata vreo monografie sau vreun album dedicat pictorului Irineu Protcenco. Raspunsul a fost negativ. Cu toate ca sunt multi cei care au vazut in viata lor icoana “Tanguirea Maicii Domnului”, sau alte icoane neasemuite (cum este si icoana “Ecce Homo” cu Iisus cel cu cununa de spini, tot la Manastirea Sihastria), practic mai-nimeni nu a auzit vreodata de Irineu Protcenco. Personal, am verificat aceasta in ultimele luni de zile. Pe site-ul poetului Marius Ianus, cel care strabate in aceste zile de Post, cu o cruce in spate, pe jos, Romania, am vazut insa cartea sa de versuri, “Vino, Măicuță! Flori duhovnicești pentru Măicuța Domnului“, purtand pe coperta icoana “Tanguirea Maicii Domnului“, a lui Irineu Protcenco…

2 responses to “Irineu Protcenco – iconarul tacerii, iconarul smereniei

  1. […] “ECCE HOMO” – pictata de Irineu Protcenco (vedeti date despre iconar aici si aici) la Manastirea Sihastria, jud. Neamt, in jurul anilor […]

  2. […] cei care vor sa afle mai multe despre Irineu Protcenco, am mai scris pe blog aici, aici si […]

Leave a Reply

