anomismia

In bataia vantului fiecarei zile (continuare)…

“…Situatia vie de-a fi contemporani cu Dumnezeu” – de Nichifor Crainic (despre mistica)

on January 18, 2014
domnul-iisus

‘Inceputul propovaduirii Domnului’ – desen de Gabriela Mihaita David

Zadarnic vorbim despre fiinta sau despre natura intima a religiei daca nu cunoastem mistica. Ea este trairea legaturii dintre suflet si Dumnezeu la gradul maxim de intensitate spirituala. E, prin urmare, un pisc din lumina caruia ne putem lamuri intreaga teologie. Caci daca teologia vrea sa ne lamureasca pe Dumnezeu, are ea insasi nevoie sa fie lamurita. Cand eram student, observandu-ma pe mine insumi in raport cu teologia, am semnalat un pericol de ordin sufletesc. Disciplinele teologice, nu numai cele de caracter filologic-istoric, dar si cele dogmatice si liturgice, sunt incarcate de un istorism excesiv. Raportarea necontenita, pe care o implica studiul, la un trecut de cultura crestina bimilenar si la un trecut biblic multimilenar lasa pe nesimtite in suflet un fals sentiment de nostalgie dupa Dumnezeu, ca si cum Dumnezeu ar fi fost si ar fi ramas undeva in timpul departat de noi, ca si cum timpul actual ar fi gol de prezenta Lui, iar noi ne-am gasi orfani intr-un pustiu spiritual fata de marile personalitati biblice si crestine care vorbeau cu El fata catre fata. Cand aceasta falsa nostalgie pune stapanire pe suflet, studiul teologic se transforma in eruditie stearpa, cum se poate observa in multe tratate de aceasta natura.

Am suferit chiar in vremea seminarului de acest sentiment, pe care l-as numi o boala religioasa, si am scris atunci o poezie, ‘Patriarhala’, in care regretam ca n-am fost contemporan cu patriarhii biblici pentru a trai in actualitatea lui Dumnezeu. Prin stufarisul eruditiei, dogmatica poate sa-ti vorbeasca de atotprezenta divina; ea ramane o teorie. Prin argumentatii filozofice, apologetica poate sa-ti demonstreze existenta lui Dumnezeu, ea ramane totusi o teorie abstracta. Singura mistica Il infatiseaza ca o prezenta vie, care arde in suflet, singura ea ne pune in situatia vie de-a fi contemporani cu Dumnezeu. Actualismul ei spiritual, psihologic, infrange paseismul eruditiei teologice si e leacul acelei false nostalgii de care am vorbit. Mistica te invata sa te rogi, caci religia in esenta ei intima nu e altceva decat rugaciune extatica.

Rareori am fost asa de fericit in viata mea intelectuala ca atunci cand, dupa ani de dibuiri si cautari, am descoperit – pentru mine vorbesc – stralucitoarea mistica ortodoxa a Filocaliei. ‘Cauta si vei afla!’ [Mt 7, 7], e indemnul Mantuitorului. Si daca El mi-a ingaduit sa caut atata vreme e pentru ca ceea ce am aflat e comoara cea mai de pret a vietii ortodoxe. Iisus Hristos e prezent in ea precum e prezent in viata fiecarui credincios.

(mic fragment din cartea “Zile albe – zile negre. Memorii (I)” – de Nichifor Crainic, Casa Editoriala Gandirea, Bucuresti, 1991)

3 responses to ““…Situatia vie de-a fi contemporani cu Dumnezeu” – de Nichifor Crainic (despre mistica)

  1. va imbratisez cu toata dragostea ! Doamne ajuta !

Leave a Reply

