anomismia

In bataia vantului fiecarei zile (continuare)…

Chipuri ale Sfintei Parascheva pictate de Parintele Arsenie Boca

on September 17, 2013

Una dintre icoanele rare si care se gasesc de sine statoare in biserici din Romania, pictate de Parintele Arsenie Boca, este cea care o reprezinta pe Sf. Cuvioasa Parascheva de la Iasi. Icoana se gaseste in centrul vechi al Bucurestilor, in cea mai veche biserica din capitala, Biserica Sf. Antonie/Biserica Domneasca – Curtea Veche, cu hramul Buna vestire.  Este situata chiar vis-a-vis de Hanul lui Manuc. Icoana Sfintei Parascheva de aici a fost (re)descoperita de Alexandru Valentin Craciun in luna mai 2007, prin revelatie. Despre toata aceasta poveste a scris aici. Articolul sau de pe blog este extins si da explicatii asupra mai multor realizari artistice ale Parintelui Arsenie Boca, dar este un articol care trebuie citit. Extrag din articolul respectiv numai citatul de mai jos, si indrum cititorii sa il parcurga in intregime si sa vizioneze acolo mai multe fotografii:

Este icoana Sfintei Cuvioase Parascheva de la Iaşi, icoană descoperită „întâmplător” de mine, într-o după-amiază din luna mai a anului trecut [2007]. Eram acolo în interes de serviciu – v-am spus, lucrez la Administraţia Monumentelor, şi îl căutam pe părintele paroh, să semneze o convenţie de restaurare a picturii interioare a bisericii.. Părintele paroh nu era în biserică, eu am intrat, am zis: „Hai să aştept”. Ăsta a fost primul gând, să aştept… Am văzut că nu apare, am vrut să mă închin la o icoană, dacă tot am intrat în biserică! Şi… m-am uitat aşa, în jur. Am aruncat o privire şi mi-au căzut ochii pe icoana sfintei Parascheva, pe care, deşi fusesem în repetate rânduri acolo, până atunci, n-o remarcasem. Atunci am remarcat-o, în momentul acela! De aceea, eu cred că a fost un moment ales! De Dumnezeu. De ce n-am descoperit-o mai devreme?! Sau mai târziu?! În momentul ACELA a trebuit să iasă la iveală lucrul ăsta. Trebuie să spun că sfânta Parascheva e ocrotitoarea familiei mele. Asta, pentru mine, contează în primul rând. Asta m-a şi determinat să mă duc la ea, pentru că am recunoscut-o după siluetă, şi după o anumită „poziţie” specifică. Sfânta Parascheva e pictată într-un anumit fel: cu crucea în mână, o poziţie foarte specială. Zic: „E sfânta Parascheva, mă duc să mă închin, e ocrotitoarea familiei mele!” M-am apropiat, m-am închinat… La vremea aceea, icoana era situată în naosul bisericii, pe partea stângă, lângă o fereastră, într-o nişă cu fereastră, te puteai ruga oarecum retras, în linişte, la ea… M-am rugat, iar când mi-am ridicat privirea, am întâlnit privirea sfintei, şi am avut această revelaţie, ăsta e cuvântul – e singurul potrivit – şi am zis: este opera lui Arsenie Boca! Nu a fost ideea mea. Eu consider că acest lucru mi-a fost dat. Asta e credinţa mea. Nu e o invenţie, nu e o speculaţie, n-a fost o analogie, o asociere, pur şi simplu am avut această revelaţie, o cutremurare, care m-a convins că este opera părintelui Arsenie! Deci am ştiut din momentul acela… N-am avut argumente „metodologice”, sau tehnice, să spun aşa, dar în sinea mea am ştiut că e opera părintelui Arsenie!” (Alexandru Valentin Craciun)

Despre incunostintarea ca icoana de la Biserica Sf. Antonie este intr-adevar opera Parintelui Arsenie, Alexandru Valentin Craciun explica in continuare, in articolul sus-mentionat.

Ceea ce pot completa personal, vizitand in aceasta vara biserica si icoana Sfintei Parascheva, este ca intr-adevar, icoana este de o frumusete harica, rara si graitoare direct in suflet! Da, ochii aceia, expresia privirii, sunt unice! Din cate cunosc, este singura pictura realizata de Parintele Arsenie in care irisul ochilor sfintei este auriu! Si bineinteles, auriu este si fondul icoanei, realizat in acea tehnica de poleitura cu aur – “cicanca”, deprinsa de Parintele la Chisinau, in toamna anului 1938/primavara anului 1939.

Am ajuns la biserica martea, cand este ziua de mare aglomeratie acolo. Biserica „Sf. Antonie cel Mare“ este unicul lăcaş de cult ortodox din România unde în fiecare zi de marţi este sărbătoare. Pentru că în fiecare marţi, de la ora 6:30 şi până seara, la orele 20:00, vin, într-un pelerinaj continuu, sute, şi uneori mii, de credincioşi  să se închine la icoana făcătoare de minuni a Sf. Antonie cel Mare şi să ia parte la slujbele de dimineaţă şi de după-amiază. Astfel am avut prilejul nu numai sa vad icoana pictata de Parintele Arsenie ci sa vad si cat de mult este venerata de credinciosi, dupa ce in vara lui 2007 ea a fost pentru prima data repusa in valoare prin intermediul articolului scris de Alexandru Valentin Craciun in revista “Lumea Credintei” si reluat apoi si pe blogul lui.

Inserez mai jos cateva fotografii pe care le-am facut in ziua vizitei mele acolo, cu Biserica Sf. Antonie – Curtea veche si apoi cu icoana Sfintei Parascheva asa cum este ea azi asezata in biserica.

DSC00481

DSC00487

Deoarece Sfanta Parascheva mai are o reprezentare picturala deosebita si la Biserica din Draganescu, pe peretii pictati in tempera,  am inserat la urma o poza si dupa acea pictura a Parintelui Arsenie, pentru a compara cele doua reprezentari.

Asa cum remarca Alexandru Valentin Craciun in articolul sau, in ambele reprezentari picturale, Sfanta Parascheva poarta crucea in mana dreapta si siragul de matanii in cea stanga.

Insa pictura-tablou de la Curtea Veche (de dimensiuni aproximative de 80cm x 50cm) are o luminozitate si un amestec cromatic izbitor, auriul izvorand si din reflexiile vesmantului bleumarin de dedesubt si din mahrama sfintei, de aceeasi nuanta. In plus, am remarcat si alt fapt ce mi-a atras atentia: modul natural de asezare pe cap a mahramei, reprezentata cu crucea usor asimetrica fata de mijlocul fruntii si cu faldurile de o parte si de alta a fetei in asimetrie…

Mai jos, spre comparare, cele doua picturi: cea de la Biserica Sf. Antonie si cea de pe pereti de la Biserica din Draganescu:

DSC00489

DSC01933


6 responses to “Chipuri ale Sfintei Parascheva pictate de Parintele Arsenie Boca

  1. […] Icoana de mai jos a fost pictata de Parintele Arsenie Boca si se gaseste la biserica Sf. Antonie – Curtea Veche din Bucuresti. Poezia a fost scrisa de una dintre ucenicele cele mai devotate ale Parintelui, in anii ’60. […]

  2. […] regasim in lucrarile sale de putin mai tarziu, intre care intr-una dintre ele, in mod exceptional: icoana Sfintei Parascheva ce se pastreaza azi la biserica Sf. Antonie – Curtea Veche din Bucuresti, dar si in icoanele […]

  3. Constantin says:

    Icoane foarte frumoase cu Sfanta Parascheva gasiti aici: http://icoane-comenzi.blogspot.ro/2012/01/sfinti.html

Leave a Reply

