anomismia

In bataia vantului fiecarei zile (continuare)…

Am fost la Draganescu (I)

on September 4, 2013

19 August 2013, cuptor de vara pe drumul ce leaga Autostrada Pitesti-Bucuresti de satele azi apartinatoare de judetul Ilfov, ce se insiruie in jurul Bucurestilor. De pe autostrada am iesit catre Bolinitin Vale, si de acolo, pret de mai mult de jumatate de ora am inaintat, gasind cu greu (mai mult intreband decat luandu-ma dupa indicatoare – care lipsesc) satul Draganescu. Planuisem de ceva vreme sa merg sa vad cu ochii mei pictura pe care Sfantul Ardealului, Parintele Arsenie Boca, a realizat-o in tempera, cu o minutiozitate si insuflare unica, Dumnezeiasca, in interiorul unei bisericute oarecare din sudul tarii, dintr-un sat pe care mai-nimeni nu l-ar fi stiut altfel, Draganescu…

Credeam ca sunt pregatita sa pot vedea – nu cu ochii pamantesti, cei de zi-cu-zi, ci cu cei ai inimii, pictura realizata de un sfant, de un Parinte atat de drag sufletului meu, dar nu am fost… Vazusem, frunzarisem in cateva randuri, reproducerile fotografice ale intregii picturi religioase de la Draganescu, in cartea-album ingrijita de Parintele Daniil Stoenescu, avandu-l ca autor pe Parintele Arsenie Boca: “Biserica de la Draganescu. Capela sixtina a ortodoxiei romanesti” (“O smerita marturisire de credinta exprimata plastic”) – aparuta la Deva in 2005. Vazusem de asemenea filmul in care parintele paroh de la Draganescu, Savian Bunescu, fusese martor in toti cei 20 de ani, la pictarea bisericii, si explica in detaliu sensurile si imprejurarile in care a pictat Parintele Arsenie. Si cu toate acestea, am intrat in biserica de la Draganescu total nepregatita. Mi-a fost necesar mai bine de o ora sa ma dezmeticesc si sa incep a vedea, cu ochii fizici, atat de oarba parea ca sunt…

Oarecum similar am simtit citind cartea Parintelui Arsenie, “Cararea Imparatiei“. Sunt feluri de-a citi, sunt feluri de-a vedea. Pentru a intelege insa, se cere cu mult mai mult, si desigur, este nevoie de o Luminare din Afara, fara de care omul nu razbate in miez. Am iesit din biserica de la Draganescu simtind insa un lucru cu deplina claritate! Ca acolo sus, pe bolta pronaosului, imediat langa usa bisericii, si-a pictat chipul Parintele Arsenie insusi, desi este intruchipat Sfantul Ioan Botezatorul. Si nu am vazut asta decat la iesire, dupa ce mai bine de trei ore imi rotisem privirile pe peretii micii biserici din Draganescu. Si nu m-am putut abtine sa nu glasuiesc, mirandu-ma cu voce tare: “Acesta-i Parintele Arsenie!” Iar doamna care ingrijea de bisericuta, Iulica, cea cu care m-am intretinut o vreme – caci eram numai eu acolo la inceput, mi-a raspuns: “Da, e autoportretul Parintelui!”. Pana si eu recunoscusem, si am stiut ca din acel moment am inceput intr-adevar sa vad…

Fotografia de mai jos, ce prezinta imaginea despre care spuneam, este preluata din colectia Fundatiei Crestine Parintele Arsenie Boca (link aici). (Eu nu am facut fotografii in biserica fiind, deoarece era interzis, si am vrut sa respect aceasta rugaminte. Fotografiile mele, pe care le voi insera pe o urmatoare postare, sunt toate facute din afara, chiar daca unele din ele au reusit sa surprinda si imagini din interior, prin usa deschisa a bisericii.) Cei care au vazut fotografii ale Parintelui din anii maturitatii sale, pot recunoaste trasaturile fetei si ochii, inconfundabilii ochi albastri, ai Parintelui Arsenie. Sub porterul Sfantului Ioan Botezatorul de la Draganescu pictat de Parintele Arsenie, am postat un desen al artistei Gabriela Mihaita David (si pentru a carui daruire ii multumesc inca o data aici!) si in care imi pare ca a surprins parca si mai grozav expresivitatea neegalata a privirii Parintelui. Rasfoind azi cartea “Biserica de la Draganescu. Capela sixtina a ortodoxiei romanesti” am observat ca Parintele Daniil Stoenescu a comentat si cuviosia sa asupra acestei picturi, ca ar putea recunoaste in ea chipul Parintelui Arsenie, un autoportret…

P Arsenie Sf Ioan Botezatorul

Sf. Ioan Botezatorul – pictura pe tavanul pronaosului la Biserica din Draganescu

Sf Ioan Botezatorul -GBM

Sf. Ioan Botezatorul – desen de Gabriela Mihaita David (albastrude.wordpress.com)

Ceva mai tarziu dupa sosirea mea la biserica din Draganescu, a venit si un grup mare de pelerini din Pitesti, impreuna cu preotul lor. Cu acea ocazie a sosit la biserica doamna care de obicei face ghjidajul pertinent al picturilor de pe pereti, pas cu pas. Timpul fiind inaintat insa, si cum doamna Iulica facuse pentru mine si inca patru persoane care ne adunaseram in dupa-amiaza torida de august in bisericuta din Draganescu un ghidaj “neprofesionist” dar foarte indrumator, a trebuit sa ma despart de imaginile vii de pe pereti. Ele vorbeau intr-un limbaj pe care nu-l puteam inca deslusi, oricata stradanie punea cineva in a-mi explica simbolurile si semnele din fiecare centrimetru patrata de pictura.  Purtam deci in mine amestecul de minte si inima neindeajuns pregatite sa primeasca Darul Nepretuit pe care l-a facut oamenilor Parintele Arsenie Boca si prin pictura sa extraordinara de la Draganescu…

Doamna care a inceput ghidajul pentru grupul mare de pelerini a specificat ca un autoportret al Parintelui Arsenie pare sa fie si cel in care a reprezentat un calugar crucificat si imbracat in alb, purtand pe cap o tichie – care de altfel este similara celei purtate de parintele in toata vremea cat a pictat biserica. O fotografie a acestei picturi am inserat si eu dedesubt, preluand-o tot din setul Fundatiei Parintele Arsenie Boca. Diavolul reprezentat alaturi de calugarul crucificat, ii striga batjocoritor: “Rabzi ca un prost! Jos de pe Cruce!”

P Arsenie pe cruce

Calugarul rastignit – poate un autoportet al Parintelui Arsenie: pictura pe peretele stang al bisericii fata de intrare, nu departe de aceasta

Noi, oameni obisnuiti si plini de pacate, nu stim daca Parintele Arsenie intr-adevar s-a inchipuit insusi ca inaintemergatorul lui Hristos – Sfantul Ioan Botezatorul, ori ca un calugar-om crucificat si imbracat in alb (cum adesea purta Parintele Arsenie, mai ales in anii ’40 cand vietuia si induhovnicea poporul la Manastirea de la Sambata de Sus). Putem doar sa-i recunoastem chipul si mai ales privirea in cele doua imagini desepre care am vorbit. Cei care au fost martorii lucrarii de la Draganescu au spus ca Parintele nu picta fara ca inainte sa se roage si fara ca inainte sa primeasca direct incuviintare cereasca pentru ale sale plasmuiri grafice.

Inserez mai jos un film in care parintele paroh de la Draganescu, Savian Bunescu, prezinta cu mare acuratete lucrarea-bijuterie pe care Parintele Arsenie care trebuise sa devina “mut”, a transferat-o in pictura sa: tempera providentiala de la Draganescu. Nimeni altul nu a stiut mai bine decat Parintele Savian, truda si prefacerile din cursul pictarii, asa incat vizionarea acestui film mi se pare esentiala. Biserica pictata intre 1968-1988, a fost zi de zi sub cunostinta Parintelui Savian, trecut si dumnealui  la Domnul in 2005.

Voi continua povestea mea de la Draganescu, in zilele urmatoare…

8 responses to “Am fost la Draganescu (I)

  1. … impresionant si cutremurator de frumos ! …
    va multumesc din tot sufletul pentru acest articol de exceptie ! …
    Doamne ajuta !

  2. […] Continui mai jos povestea primului meu drum la biserica de la Draganescu, inceputa aici. […]

  3. […] Am fost la Draganescu (I) […]

  4. […] la vizita mea la biserica din Draganescu, in vara trecuta (vedeti aici si aici), am ramas cu un gand: reprezentarea picturala a chipului Sf. Ioan Botezatorul (a carui […]

  5. […]  VARIANTA 2: transcrisa (tradusa?) de Parintele Arsenie Boca in perioada 1944-1946 la Sambata, cu titlul: “Guvernatorul din Iudeea, Publius Lentulus, catre Cezarul Roma“ “Am inteles, Cezare, ca ai dorit sa stii despre barbatul plin de virtute, cu numele Iisus Hristos. Este de statura mijlocie, fata lui e plina de bunatate si tradeaza o demnitate inaltatoare; astfel, privind la El te cuprind fara sa vrei simtaminte de teama, dar si de iubire. Parul lui pana la urechi are culoarea nucilor mai coapte si de acolo pana la umeri este de culoare deschisa, blonda, stralucitoare. Il poarta dupa datina nazarinenilor, cu carare la mijloc. Frunte neteda, fata fara incretituri si pete, barba de culoarea parului capului, creata dar nu prea lunga si impartita la mijloc. Privirea este serioasa si are puterea razelor soarelui. Nimeni nu-L poate privi drept in ochi. Daca mustra, inspira frica, iar imediat ce a mustrat plange. Desi e strict e si amical. Se zice ca nimeni nu L-a vazut razand vreodata, adeseori insa plange. Mainile si bratele sunt frumoase. Toti afla petrecere frumoasa cu el si interesanta. Rar il vezi in public, dar daca Se prezinta undeva, Se arata foarte modest. Are o tinuta foarte frumoasa si maiestoasa. Mama Sa este cea mai frumoasa femeie din acele parti. Desi n-a studiat niciodata, cu toate acestea cunoaste toate stiintele. El umbla descult si fara acoperamant pe cap. Multi rad daca-L vad in departare, dar indata ce vin in apropierea Lui tremura si totodata il admira. Se zice ca in aceste parti nu s-a vazut niciodata un asemenea barbat. El niciodata nu este multumit ci cauta sa indestuleze pe fiecare.” Ierusalim, ziua a saptea, luna unsprezece. Publius Lentulus, Guvernator al Iudeii. *** Cele mai multe reprezentari iconografice realizate de Parintele Arsenie Boca corespund foarte bine acestei descrieri faciale a lui Iisus Hristos! Vedeti mai jos ai alte cateva exemple, din biserica pictata de Parintele in tempera, in satul Draganescu de langa Bucuresti: […]

  6. […] bine acestei descrieri faciale a lui Iisus Hristos! Vedeti mai jos ai alte cateva exemple, din biserica pictata de Parintele in tempera, in satul Draganescu de langa Bucuresti: […]

Leave a Reply

