anomismia

In bataia vantului fiecarei zile (continuare)…

Spiritualitate, ascetica, mistica…

on July 25, 2013

DSC09704

Spiritualitatea este acea parte a teologiei care trateaza despre perfectiunea crestina si caile care duc la ea. Distingem, asadar, teologia dogmatica, care ne invata ceea ce trebuie sa credem, teologia morala, care ne invata ceea ce trebuie sa facem sau sa evitam a face ca sa nu pacatuim de moarte, si mai presus de amandoua, dar intemeiata pe ele, spiritualitatea sau teologia spirituala.

Teologia spirituala, continua P. Pourrat, se subdivide in teologie ascetica si in teologie mistica.

“Ce e ascetica si ce e mistica?”

DSC09705

Ascetica e o gimnastica speciala a trupului si a sufletului, practicata de marii anahoreti, de marii pustnici, pentru a muri lumii si a trai in Dumnezeu. Daca activitatea senzoriala atrage sufletul catre lumea inconjuratoare, sustragandu-l de la concentrarea in el insusi, regulile ascetice au ca prim scop mortificarea trupului, pentru a elibera sufletul si a-l reda unei activitati mai inalte si mai pure. Mai departe, aceleasi reguli ascetice aplicate sufletului il fac sa se concentreze progresiv si sa se simplifice pentru a se fixa intreg in superioarele bucurii ale contemplatiei religioase.

DSC09706

Mistica e o incununare a asceticii, e punctul culminant al vietii religioase, caracterizat prin rapirea eu-lui individual si cufundarea in eul divin. Momentul acestei supreme impreunari a sufletului cu Dumnezeu se numeste extaz, adica iesire din sine, adica salt din ordinea umana in ordinea divina. Fata de mistica, ascetica este numai o pregatire care nu conditioneaza neaparat momentul extazului. Astfel, pot exista asceti ireprosabili care totusi in cursul vietii sa nu se fi invrednicit de clipa suprema a extazlui. De ce? Fiindca fenomenul mistic nu atarna intru nimic de puterea si de vointa omului. Totul atarna de harul special al lui Dumnezeu, care binevoieste sau nu sa invredniceasca pe muritori cu descoperirea speciala a extazului. Prin asceza, sufletul se poate incorda pana la limita suprema a umanului. Prin extaz, el depaseste aceasta limita si e acceptat, fie si numai pentru o clipa, in orbitoarea lumina a divinitatii. In extazele sale, filosoful grec Plotin s-a putut ridica numai pana la limita suprema a umanului, dar Sfantul Apostol Pavel a fost rapit dincolo de aceasta limita, in sanul lui Dumnezeu. Asemenea rapiri sunt frecvente in istoria sfintilor crestini. Ele sunt frecvente si in literatura bisericeasca moderna. De aceea, spuneam, aceasta literatura este pe drept cuvant afiliata teologiei spirituale, adica teologiei mistice si ascetice. Pentru aceste motive, marii doctori ai teologiei socotesc stiinta pe care o invatam noi in tratate numai ca o schita nedesavarsita a stiintei sfintilor. Noi, aici pe pamant, Il cunoastem pe Dumnezeu teoretic, din datele rationalizate ale revelatiei. Sfintii, care au trecut din aceasta viata in ordinea supranaturala, il cunosc direct, fata catre fata. Numai misticii, prin harul special ce li se acorda, pot sa anticipeze, in rarele si supremele clipe ale extazului, cunoasterea desavarsita a lui Dumnezeu, dandu-ne astfel si noua, muritorilor de rand, dovada vie, concreta, a posibilitatii unei vieti supraomenesti.

Paragrafele de mai sus sunt extrase din “Prelegere inaugurala” la cursul de Istoria literaturii bisericesti si religioase moderne de la Facultatea de Teologie din Bucuresti, tinut de Nichifor Crainic in a doua parte a anilor 1930. “Prelegere inaugurala” este inclus in cartea “Dostoievski si crestinismul rus” – editia 2013, aparuta la Editura Sfintii Martiri Brancoveni.


One response to “Spiritualitate, ascetica, mistica…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: