anomismia

In bataia vantului fiecarei zile (continuare)…

“Mestesugul bucuriei” ortodoxe in Germania: Parintele Serafim Joanta si Maica Siluana Vlad

on July 6, 2013

ser_joantaPersonal, l-am vazut si audiat prima oara pe Parintele Serafim Joanta, Mitropolit al Mitropoliei Ortodoxe a Gemaniei si Europei de Nord, in luna noiembrie 2012 la Sibiu si la Timisoara (despre prelegerea sa de la Sibiu am scris aici).

De curand, rasfoind cartea Gratiei Lungu Constantineanu, “Parintele Justin Parvu – Viata si invataturile unui marturisitor“, am avut deosebita surpriza sa regasesc doua amintiri de insemnata valoare ale Parintelui Justin cu privire la IPS Serafim Joanta, si le voi cita mai jos exact cum apar in carte, in cuvintele Parintelui Justin:

L-am cunoscut si pe IPS Serafim Joanta, se pregatea pentru Occident. Era deja cunoscut in lumea aceasta a noastra, dar eu daca am stat mai mult pe aicea (n.n. pe la Manastirea Petru Voda), nu-l cunosteam pe dansul. Intr-o seara, a venit in apusul soarelui, in amurg, asa, un parinte inalt si prezentabil, cu barba mare. Am intrat in discutie cu dansul in lucruri nu prea importante. M-a intrebat de cand sunt aici, cu asezarea manastirii. I-am povestit ceva din copilaria mea. Dupa cateva zile am aflat ca era IPS Serafim Joanta si ca a plecat inspre Occident. Nu mi s-a dat nici un nume, a spus ca este un parinte de pe aici, un Batran din Bucuresti. A fost dupa anul 2000.”

***

Mai departe, in cartea Gratiei Lungu Constantineanu, la pag. 223 (editia 2008 a cartii), sub titlul “Un ierarh la usa chiliei” apare o semnificativa amintire a Parintelui Justin, in care se arata ca Parintele Serafim Joanta a fost primul ierarh care a venit la Petru Voda! Era perioada in care Manastirea nemteana si traitorii ei, erau ocoliti de toti Inaltii bisericii (aceasta perioada s-a prelungit multi ani)…
Cand a venit pe la mine IPS Serafim, eram intr-o seara pe aici asa in chilie, si  a venit un calugar si mi-a cerut vreo cateva cuvinte, sa-i citesc o dezlegare, o rugaciune. Cum era seara, amurg, nu prea se vedea prin camera, cautam Molitfelnicul, observ parca ceva sub rasa, m-am intors aici la scaun si parca observ un engholpion sau o cruce la gat. Atuncea mi-am schimbat pozitia si eu, ca nu e un oarecare monah de aicea, ci e cineva deosebit. Cu toate acestea am citit rugaciunea de dezlegare si a plecat. M-a mai intrebat ceva cu privire la viata occidentala. Ne-am despartit. Intr-adevar, aflu mai tarziu ca el a fost la noi si a vizitat manastirea noastra. M-am invrednicit si eu sa citesc pentru Ierarhul care a fost pentru prima data, cerinta aceasta omeneasca pe care a manifestat-o Inalt Prea Sfintitul. Si cam asta a fost intalnirea scurta cu Inalt Prea Sfintitul Serafim Joanta.

In primele zile ale lunii iunie 2013, prin sarguinta Mitropolitului Serafim Joanta, landul  german Saar a devenit, după Bavaria, Baden Württemberg şi Hessa, cel de-al patrulea land  în care a fost recunoscut oficial statutul de Corporaţie de drept public (Körperschaft des Offentlichen Rechtes) pentru Biserica Ortodoxă Română. Acest statut  o pune in acelasi rand cu Bisericile mari din Germania! Ceremonia oficială a avut loc la 7 iunie 2013, la Saarbrücken. Imi amintesc despre greutatile cu care s-a confruntat Parintele Serafim, asa cum, cu smerenie, le-a prezentat in discutiile de la Sibiu din noiembrie 2012. Incet, in pasi mici, in Germania se inzdraveneste ortodoxia. Este, cu siguranta, meritul Parintelui Joanta!

maica siluana 1Maica Siluana Vlad de la Mănăstirea “Sfântul Siluan Athonitul” din Iaşi, coordonatoarea Centrului de formare şi consiliere” Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil“,  este una dintre cele mai active prezente misionare ortodoxe feminine actuale. Alaturi de Maica Ecaterina Fermo (evreica converita la ortodoxie si traitoare in Israel), Maica Siluana Vlad este, pentru mine, o alta pilda extraordinara de converire… (link aici).

Din activitatile din afara Iasilor – unde activeaza zilnic, stiu ca la inceputul lunii iunie 2013, Maica Siluana a fost prezenta la Timisoara, la simpozionul “Valente terapeutice ale spiritualitatii ortodoxe” – despre care am scris si inserat cateva fotografii, aici.  In a doua jumatate a lunii iunie, Maica Siluana a fost invitata din nou in Germania (ca si anul trecut), de IPS Serafim Joanta, pentru continuare intaririi ortodoxiei acolo si pentru darurile de nepretuit ale cuvantului sau catre romanii din diaspora. Anul acesta Parohia “Sf. Ioan Botezatorul” din Hamburg a celebrat hramul insotindu-l de prezenta  indragitei maicute  Siluana acolo. La Hamburg, conferinta monahiei  a avut tema “Cum primim si ce facem cu Duhul Sfant in viata noastra?” si s-a desfasurat  sambata,  22 iunie 2013. In aceeasi zi maica a mai vorbit romanilor din Hamburg “Despre pomenirea mortilor“. La  23 iunie maica a avut un “Cuvant la Duminica Pogorarii Sfantului Duh“. Apoi, vineri, 28 iunie 2013  a vorbit  “Despre familia ortodoxa” in Biserica Ortodoxa din Düsseldorf iar sâmbătă, 29 Iunie 2013, după Sfânta Liturghie la St. Margareta Kirche, din Bonn a explicat “Cum putem fi fericiti?”. Duminica, 30 iunie 2013, in Biserica Ortodoxa din Düsseldorf , maica a tinut un “Cuvant la Duminica Tuturor Sfintilor“. Cam acesta a fost periplul german din aceasta vara al Maicii Siluana.

Am aflat ca in lunile iulie si august 2013, maica isi va continua misionarismul aflandu-se alaturi de copii si tineri, in taberele ortodoxe de la Manastirea Oasa si de la Manastirea Neamt. Imi amintesc ca eu am vazut-o prima oara la televizor, cred ca era inainte de anul 2000, si nu o stiam deloc.  Maica povestea despre misionarismul sau si experientele miscatoare intru mangaierea si aducerea pe cale a detinutilor de drept comun din inchisorile noastre. Am fost socata de la bun inceput nu numai de ideea maicii, de a intra intr-o “zona interzisa” si atat de rau famata,  dar de curajul si abnegatia si daruirea cu care incerca sa il aduca pe Dumnezeu in fata privirilor innegurate si opace ale celor manati de Cel Rau. Despre misionarismul de exceptie al Maicii Siluana, vom afla probabil, cronologic, peste ani. Nu este timp acum pentru asta, dar sunt multe suflete care traiesc alaturi de maica, in invatatura ei, si vor duce mai departe totul. Mai multe despre Maica Siluana, se pot gasi aici, la o “Intalnire in bucurie cu Maica Siluana“.


One response to ““Mestesugul bucuriei” ortodoxe in Germania: Parintele Serafim Joanta si Maica Siluana Vlad

  1. […] IPS Serafim Joanta, Mitropolit al Mitropoliei Ortodoxe a Gemaniei si Europei de Nord, a fost intre invitatii la cuvant ai taberei crestin-ortodoxe de la Manastirea Oasa din vara aceasta. Pe Parintele l-am audiat in doua randuri si i-am observat si admirat implicarea sociala deosebita, dragostea de a impartasi si povatui pe tineri, notand cate ceva despre acestea pe alta pagina de blog. […]

Leave a Reply

